Kysymys:
Mitä voin tehdä lievittämään sormien nivelkipua kiipeämisen jälkeen?
Reverend Gonzo
2012-01-25 21:12:05 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kun olen kiipeänyt jonkin aikaa, sormenivelet ovat hyvin kipeät.

Voinko tehdä mitään kivun lievittämiseksi?

Lopeta näiden yhden sormen pidikkeiden käyttö! :-)
Pidän todella HorusKolin vastauksesta. Mutta pitkän nousun jälkeen huomaat todennäköisesti aina, että sormesi ja käsivarsi särkevät. Tämä on normaalia. Temppu on olla riittävän tietoinen tietämään, kun vahingoitat kehoa. Onnea!
Seitsemän vastused:
#1
+21
HorusKol
2012-01-26 04:54:24 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Tämä saattaa kuulostaa hieman hämmentävältä - mutta saatat pitää kiinni kalliosta liian tiukasti. Muut kysymyksesi osoittavat, että kiipeily saattaa olla sinulle melko uusi asia, ja aloittelijoille on tavallista tehdä tämä virhe.

Ensinnäkin sinun tulisi kiivetä jalkoillasi - painosi ylöspäin. Jalat ovat tottuneet painoon - kädet ja sormenpäät eivät ole. Jos olet vakaasti jaloissasi - varsinkin jos pystyt saamaan jalkasi suoraksi niin, että seisot luun läpi etkä luottaa taivutettuun polviin - sinun on vain käytettävä käsiäsi tasapainottamiseen.

On selvää, että on aikoja, jolloin sinun on todella tartuttava kovemmin ja jopa vedettävä itsesi ylöspäin eikä työnnettävä, mutta kiipeily on yhtä paljon ajattelupeliä kuin fyysistä, ja liikkeiden suunnittelulla edistetään pitkälti väsymystä ja vamma.

Nivelkipujen hoito - jääpalat todennäköisesti auttavat. Mietin myös tulehduskipulääkkeiden, kuten ibuprofeenin tai aspiriinin, ottamista (ei samanaikaisesti).

Olen samaa mieltä! Vain huomautus: ahdistus ja pelko saavat sinut tarttumaan kovemmin. Tätä on syytä varoa, varsinkin jos olet ulkona.
Ei ole syytä olla ottamatta aspiriinia ja Ibuprofeenia samanaikaisesti, jos sinusta tuntuu, että se auttaa (ylikuormittaa kipeitä sormia, ellet ole tehnyt jotain hyvin ikävää jänteillesi)
He ovat molemmat samaa huumeiden perhettä, ja molempien täydellisten annosten ottaminen samanaikaisesti voi johtaa maksavaurioihin.
#2
+20
Ann
2012-04-09 11:12:31 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Voi ystäväni, olen kulkenut tätä kurjaa tietä aivan kuten sinäkin. Kerron sinulle, mikä on sen lopussa: nivelnesteen turvotus sormen nivelissä (mikä ellei vähene, johtaa niveltulehdukseen), luun kannukset rystysissä ja vuosi kalliolta. Tässä on kuitenkin hyvä uutinen: kiipeän taas onnellisesti ja sormeni eivät satuta!

Sormesi nivelkipu, jonka tunnet, johtuu todennäköisesti kätesi asennosta puristimissa. Suurimmalla osalla meistä on taipumus luottaa sormen luun sijaan lujuuden sijasta, kun pidikkeet pienenevät ja seinät työntyvät. Murskaamme sormenpäät puristuksiin, pidennämme ensimmäisen sormenvarren yli ja joustamme toisen, lukitsemme sormen luut yhteen ja luomme todella suloisen kynsikäden, joka ei vapaudu ennen kuin päätämme tehdä sen . Joskus (syyllinen), me jopa kietoa peukalomme ensimmäisen sormen kynnen kampi alaspäin vielä kovemmin. Joten oikein, tämä on todella huono käsillesi.

Jos pystyt pakottamaan itsesi, mene kuntosalille ja kiipeä, minä ei sinua, ei mitään muuta kuin 5,6 sekuntia. Katsokaa kättänne jokaisessa otteessa ja kiipeä avoimella kädellä: jokaisen sormenvarren tulee olla taivutettu suunnilleen yhtä paljon eikä yksikään niistä saa olla taipunut taaksepäin. Tämä auttaa sinua kouluttamaan lihaksiasi kantamaan voimaa nivelten sijaan. Se auttaa myös aivojen uudelleenkoulutuksessa, koska nyt huono tekniikka on tapana. Kun olet saanut 5.6s, siirry 5.7s ja niin edelleen. Kiinnitä erityistä huomiota käden asentoon, kun rinta muuttuu tasaiseksi kädelläsi: silloin on erittäin helppo joutua takaisin huonoihin tapoihin.

Lopuksi vain joitain myötätuntoa. Harjoittelu hyvälle käden asennolle on todella hölmö. On myös perseestä, että näyttää olevan lukuisia kiipeilijöitä, jotka voivat kiivetä kynsillä ja joilla ei ole koskaan ongelmia sen kanssa. Joka tapauksessa onnea. Tein mitä yllä oleva juliste ehdottaa sillä välin ja löysin I-vitamiinia ja jäätä. Minulla oli jonkin verran onnea myös glukosamiini / kondroitiini / MSM-lisäaineiden kanssa uudelleenkoulutuksen aikana.

`` me jopa kietomme peukalomme ensimmäisen sormen kynnen päälle, jotta kampi alaspäin vielä kovemmin. Joten oikein, tämä on todella haittaa käsillesi. "Eräässä tutkimuksessa sanottiin, että tämä lisää otteen voimaa, mutta * ei * lisää loukkaantumisen todennäköisyyttä: https://www.researchgate.net/publication/47813503_The_Thumb_During_the_Crimp_Grip" peukalon lisääminen kalliokiipeilypuristimeen mahdollisti pidon suorituskyvyn kasvun. ... keski- ja rengassormien alla kohdistuvat voimat eivät muuttuneet, mikä johti johtopäätökseen, että patologiariskit eivät lisää purista peukalotekniikalla. "
`auttaa sinua kouluttamaan lihaksiasi kantamaan voimaa nivelten sijasta` Sormissasi ei kuitenkaan ole lihaksia; se on vain erilaisia ​​tapoja panna jänteet voimaan?
#3
+8
DavidR
2012-12-20 03:35:53 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Levätä? Joskus tällainen kipu voi olla merkki ylikuormituksesta.

Kysymyksessä julistaja ei kerro kuinka usein hän kiipeää tai kuinka kauan hän on kiipeänyt, joten on vaikea muotoilla tarkkaa suositusta.

Jos tunnet vain valtavan määrän alemman asteen arkuutta, yritä vähentää kiipeilypäivien määrää viikossa. Minulla on ystäviä, jotka voivat kiivetä kovaa 6 päivää viikossa, mutta asetin itseni loukkaantumiseen, jos nousen (kovasti) yli 3-4. Kun aloin kiivetä, pystyin kiipeämään vain 2 tai 3 päivää viikossa.

Kuten muut ihmiset sanoivat, avoimemman kädenvoiman rakentaminen auttaa minimoimaan, kuinka usein sinun täytyy puristaa > voi olla pitkäaikainen muutos, ja kiipeilytasostasi riippumatta kehosi tarvitsee vielä mahdollisuuden toipua karkeista harjoittelusta.

#4
+7
DudeOnRock
2012-12-19 11:26:39 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Puristimista kiinni pitäminen aiheuttaa kipua sormenivelissäni. Tämä on Metolius-verkkosivustolta, jossa he antavat ohjeet harrastelautaharjoittelulle:

"Vältä puristimien tai kiinnittimien käyttöä. Hyvin tärkeä näkökohta pitämisessä on, kuinka On äärimmäisen tärkeää, ettet käytä minkäänlaista kiinnipitotekniikkaa säännöllisesti. "

Olen usein kuullut, että avoimen käden tekniikalla harjoitetaan myös puristuslujuutta, kun taas päinvastoin ei ole totta, puristus ei vahvista avoimen käden tarttumislujuutta (käytetään viistoihin tarttumiseen). ) Sanoisin, että vältät mitään, joka muistuttaa puristamista kun harjoittelet, ja varmista, että työskentelet projektin parissa.

#5
+4
Heather Vandegrift
2014-10-07 06:24:06 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Löydä itsellesi hyvä syvä kudoshierontaterapeutti, joka on erikoistunut muun muassa rannekanavaan, tenniskyynärpääyn ja rintakehän ulostulon oireyhtymään; joku, joka tuntee lihakset riittävän hyvin käsittelemään näitä huolenaiheita, tuntee lihakset riittävän hyvin hieromaan kiipeilijän lihaksia. Ole vain valmis satuttamaan vähän; Aivan kuten kaikilla muillakin lihaksilla, sormien pienissä lihaksissa voi olla maitohappoa, ja sen saaminen voi satuttaa kuin hullu! Mutta helpotus, jonka tunnet käsien ja ampuma-aseiden hyvän strippausistunnon jälkeen, on tilapäisen tuskan arvoinen!

"Sormet eivät sisällä lihaksia (lukuun ottamatta [karvatuppien lihaksia]). Sormeniveliä liikuttavat lihakset ovat kämmenessä ja käsivarressa. Kyynärvarren lihaksista liikkuvien pitkien jänteiden voidaan havaita liikkuvan ihon alla. ranteessa ja käden takaosassa. " https://fi.wikipedia.org/wiki/Finger#Muscles
#6
+4
Kyle
2015-01-11 09:06:28 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Kyllä, lopeta kiipeily. Sidekudoksesi eivät ole valmiita siihen. Aktiivinen lepo (helppo kiipeily / helppo harjoittelu) ja kuntoutus / esihoito sormillesi, ranteeseesi, käsivarsiisi ja ylävartaloosi yleensä auttavat.

Katsokaa sitä tällä tavalla, kuinka kauan sinulla on ollut vamma / tuntenut kipua, sinun täytyy levätä ja kuntouttaa niveliäsi / sidekudoksiasi yhtä kauan, kunnes olet edes normaalissa tilassa. Esimerkiksi, jos olet loukkaantunut kahdeksan viikkoa, sinun on lepotettava ja kuntoutettava 8 viikkoa palataksesi neutraaliin, jos haluat (ennen kuin loukkaantuit), ennen kuin voit edes alkaa lisätä voimaa. Sidekudoksen parantuminen kestää kauan (noin 10 kertaa pidempi kuin lihas). Se ei ole hauskaa, mutta sinun on vain oltava kärsivällinen, johdonmukainen ja älä kiirehdi sitä, muuten pysyt vain loukkaantuneena, et pysty harjoittelemaan optimaalisesti ja mahdollisesti pahentamaan sitä, kunnes se pysyy pysyvänä Vahinko.

Useimmat ihmiset sanovat vain kiipeävän vähemmän tai kiipeävän vähemmän reittejä, mutta se ei riitä. Sen on oltava kattava. Käsittelemme samoja asioita voimistelussa. Kestää vuosia paitsi taitojemme, myös KAIKKIEN kudosten (lihakset, luut, rusto, jänteet, nivelsiteet jne.) Vahvuuden kehittäminen. Siksi kiirehtiminen, kuten rautaristi, voi aiheuttaa vammoja. Lihakset saattavat olla riittävän vahvoja siihen, mutta sidekudokset eivät ole, missä kohtaat ongelmia. Sen ei pitäisi olla tuskallista kiipeämisen jälkeen. Jos se on, et vain ole vielä valmis siihen ja sinun on peruutettava ja aloitettava alusta. Tämä ei tarkoita, että harjoittelun ja kiipeämisen pitäisi olla helppoa, mutta itsesi työntämisen ja itsesi vahingoittamisen välillä on valtava raja.

Pidä tämä mielessä.

#7
+2
Vulcanlovegrip
2017-06-24 13:24:44 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Olen havainnut, että 4 viikon työskentely kiipeilysalilla ja sen jälkeen 10 päivää normaalilla kuntosalilla on vähentänyt vammojani ja parantanut kiipeilyni muita näkökohtia, myös ryhtiä, sydäntä ja joustavuutta.

10 päivät, joihin keskityn, ovat 3-4-3 3 päivää kaikki jalkojen plyometriset tiedot ja sydän. 4 päivää keskittyen suurempien lihasten painoihin ja lapis-pallojen käyttämiseen koneiden kevyinä ja korkeina repeinä. Sitten 3 päivän nyrkkeily, sydän- tai ruumiinpainotuotteet.

Kun palaan kiipeilyyn, tunnen itseni henkisesti ja fyysisesti virkistyneeksi. En sano, että se on paras tapa, mutta minulle kun pääsen treenilohkoni viikolle 3 ja sormet satuttavat, voin keskittyä tiettyyn päivään aktiiviseen lepoani asti.

Btw on kaikki sormesi tai vain yksi (yleensä rengassormi minulle), joka satuttaa? Onko nivelet tai kuivuneet läpät antavat sinulle vaivaa? Onnea löytää sinulle sopiva.



Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 3.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...