Kysymys:
Kuinka voin sopeutua kylmään?
Jay Bazuzi
2012-01-25 03:47:00 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ihmiset sietivät paljon laajempaa lämpötila-aluetta. Mitä tekniikoita voin käyttää kehoni mukavuuden laajentamiseksi?

Muutama esimerkki, josta voi olla apua:

  • Vietä paljon aikaa hieman jäähdytettynä.
  • Vietä lyhyt aika niin kylmänä kuin voin kestää.
  • Kun olen kotona, pidä lämpö matalalla.
  • Tee Qi'gong opastaaksesi maapallon energia käteni lämmittämiseksi.
Mistä tutkintoalueista puhut?
@Roflcoptr: Ei varma; vaikuttaako se vastaukseen? Eikö mikään kylmän sietokyvyn parantaminen auta missään kylmässä?
En myöskään ole varma, mutta mielestäni 0 astetta varten ei tarvita paljon vaivaa, mutta -20 astetta varten tarvitaan todennäköisesti hieman enemmän työtä.
@Roflcoptr: Oletan, että se on vain * asteen kysymys * ha ha. Samat tekniikat, vain sovellettu enemmän. Katsotaanpa, sanovatko vastaukset toisin.
Muuttaa Minnesotaan
Kehosi hyväksyttävien lämpötila-alueiden nostamiseksi sinun on aloitettava hitaasti nostamalla altistumisesi lämpötila-aluetta. Vähennä hitaasti lämmittimien ja ilmastointilaitteiden käyttöä. Pienennä vaatteiden määrää hitaasti talvella. Ole tietysti varovainen. Jos vaihdat liian nopeasti, altistat itsesi suurelle riskille.
Neljä vastused:
#1
+29
studiohack
2012-01-25 05:46:40 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Todennäköisesti paras asia, jonka voit tehdä sopeutuaksesi kylmään, on asua siinä.

Joo, voit sanoa, että se kuulostaa yksinkertaiselta ja sitä voi olla vaikea tehdä, mutta se on paras tapa. Asun alueella, joka kylmä talvella (kyllä ​​ -40C / F ), ja olen tottunut siihen. En usko, että 27F on lainkaan kylmä. Monet ehdotuksistasi ovat tämän ajattelutavan mukaisia, mutta ne eivät ole kokopäiväisiä. Kun asut tosiasiallisesti kylmällä vyöhykkeellä, sinulla voi olla vaikeuksia sopeutua, mutta sinä ... lopulta, miksi haluaisit elää siinä.

Joitakin muita ehdotuksia:

  • syö paljon kaloreita, tämä auttaa sinua pysymään lämpimänä
  • nukkumaan ulkona, kun olet kotona. Tämä auttaa kehoasi tottua toimintaan kylmällä säällä, jopa nukkuessasi. Ehkä syksyllä, missä se lämpenee vähitellen (päiväntasaajan pohjoisempana ja eteläisemmässä paikassa), nuku ulkona usein, ja kehosi sopeutuu vähitellen kylmempiin lämpötiloihin.
  • Voit myös haluta kokeilla kylmät suihkut. Tai siirry kylmästä kuumaan ja palaa yhtäkkiä takaisin, sillä on myös terveydellisiä etuja.
  • liikunta ulkona vuodenajasta tai lämpötilasta riippumatta. Vaikka se olisikin lyhytaikaista, tämä on hyvä tapa saada / pysyä kunnossa ja viettää aikaa ulkona.
Tämä on totta. Iowassa talvesta tullessa minulla olisi yllään shortsit, kun se osui 40 astetta. Koska asun Etelä-Kaliforniassa yli vuoden, minusta tulee kylmä, kun se on 60-luvulla.
+1 kylmille suihkusille - et edes huomaa hetken kuluttua, siitä tulee vain mukavaa ja virkistävää!
Jotain muuta ehdotan, että ei pidä käyttää takkia, kun sitä tarvitaan vain mukavuuden, ei selviytymisen vuoksi. ex kävellen autostasi taloon / kauppaan, kun se on vain hieman alle jäätymispisteen. Et ole vaarassa paleltumisesta / hypotermiasta siitä muutamasta minuutista, joka kestää kävellä suuren parkkipaikan yli tässä lämpötilassa. Jos teet tämän säännöllisesti, sinun on kuitenkin lisättävä takki autosi hätätarvikesarjaan (jos sinulla ei vielä ole sitä).
@DanNeely hyvä asia - sellainen, jonka teen itse koko ajan, mutta en muista / lisännyt :) Se todella toimii ...
Hyviä puolia. Kun vietämme suuren osan ajastamme sisätiloissa, kehomme ei sopeudu. WRT-akklimatisaatio, minä vuosia sitten näki diaesityksen, jonka antoi mies, joka oli talvehtinut Etelämantereella. Keväällä, kun päivät lämpenivät melkein -40F: iin, hän tunsi olonsa mukavaksi lyhythihaisessa paidassa. Haittapuoli on mahdollisesti menettää suosittuja kehon osia.
@DanNeely's-kommentin osalta, kun olet ulkona, muista * tuoda * takki, jos kuitenkin autosi rikkoutuu tai tapahtuu jokin muu tapahtuma, joka pakottaa sinut olemaan ulkona odotettua kauemmin.
@dolan suostui. Muun muassa autoni hätäpaketissani on pari hikihousua, jotka ovat riittävän suuret vetämään päälle kaiken muun, mitä käytän, takki, käsineet, kesäpukuinen makuupussi ja talvipainoinen.
#2
+10
Kate Gregory
2013-01-19 21:52:14 UTC
view on stackexchange narkive permalink

En ole varma, miksi haluat tehdä tämän, mutta olen huomannut, että joukossa ihmisiä viileällä (ei kylmällä) säällä, esim. 5 C, joka on 41 F, ne, jotka asuvat paikoissa, joissa on erittäin kylmä talvi ( Ontario maaseudulla, kuten minä, Winnipeg) eivät edes vetää takkiaan, kun taas ympäri vuoden lämpimissä paikoissa (Texas) asuvat ihmiset värisevät, valittavat ja lainavat käsineitä.

Teoriat siitä, miksi näin on:

  • perusvaatteet ovat lämpimämpiä. Toki, meillä kaikilla on vain housut, paidat, kengät ja kevyet takit, mutta Texasin kengät ovat ohuempia pohjia, hänen takki on kevyempiä jne.
  • ne meistä, joilla on kylmä kokemus, ovat tottuneet tuntemaan vähän viileä ja tiedä, että se ei ole vaarallista (toisin kuin todella kylmä, mikä on vaarallista)
  • meillä on joitain tapoja, joita emme ehkä edes huomaa kävelemisestä tai seisomisesta, jotka pitävät meidät lämpimämpinä käyttämällä lihasenergiaa, tai vähentää lämpöä, jonka menetämme ilmaan
  • sympaattinen hermostomme avaa kanavia, joita texasilainen sulkee, joten pumppaamme verta sormeihimme ja pidämme ne lämpimänä, kun hän heittää sormia bussin alla. Yhdysvaltain sotilaat ilmeisesti oppivat jonkin verran biopalautetta tämän vaikutuksen saavuttamiseksi.

Suosittelen sopeutumista viileään, ei kylmään. Kylmä tappaa sinut. Jäätymiseen saakka on viileää. Kai kylmä alkaa noin -10C, joka on 14F. Jos sinulla on mahdollisuus viileään, yritä vain viettää aikaa siinä yllään hieman vähemmän vaatteita kuin normaalisti. Jätä pois hattu, käsineet tai huivi. Älä vetoketjua. Käytä kevyttä takkia takin sijaan. Tee tämä lyhyitä aikoja - et kuole kylmällä kävelemällä saadaksesi postin sisävaatteisiin, kun se on pakkasen ulkopuolella. 0 ° C: ssa jätän takkini autoon mennäksesi ruokakauppaan, koska on ärsyttävää käyttää suurta takkia tai käsitellä sitä ostosten aikana. Ja varmasti, minusta tuntuu kylmältä, kun menen parkkipaikan läpi. En vain välitä niin paljon.

Selvitä, miten heilutat käsiäsi ajaaksesi enemmän verta sormillesi ja kuinka hypätä ylös ja alas ajaaksesi enemmän verta varpaillesi. Jos olet uusi asukas jonnekin, jossa on viileää ja kylmää, katso mitä muut ihmiset tekevät sellaisissa paikoissa kuin bussipysäkit, joissa sinun täytyy odottaa ulkona. (Jopa täynnä hattuja sisältävissä käsineiden huiveissa jne. Ihmiset jäähtyvät, kun heidän on seisottava paikallaan. Katso, miten he käsittelevät sitä.) Vaihda kävelytapaa, jotta olisit lämpimämpi. Ja kyllä, opi jättämään huomiotta se tosiasia, että sinusta tuntuu hieman viileältä. Älä koskaan ohita kylmän tai kylmän oloa - väriseminen on suuri vaaramerkki. En jätä takkini taakse -10 ° C: seen. Se olisi vain typerää. Mutta siistiä? Nosta leuka. Kerro itsellesi, että se on "piristävä". Kuvittele pieni hehku poskissasi ja kimallus silmissäsi. Odotan kuumaa suklaata. Ajattele luistelua, kelkkailua, hiihtoa ja kaikkia muita asioita, joita on hauska tehdä ulkona ja joihin liittyy hieman kylmää. Kävele nopeammin. Älä anna sen lyödä sinua. Mene sitten lämpimään taloon ja nauti todella lämpimästä.

#3
+7
Andrew
2013-12-16 10:55:35 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Sopeutuminen ei ole puhtaasti psykologista; se on itse asiassa fysiologisesti erilainen vaste, joka perustuu viimeaikaiseen altistumiseen ja kokemukseen. Kerros kerrallaan (päivistä viikkoihin) voi teoreettisesti muuttaa biokemiaasi solutasolla, kun kehittyy erilainen osuus kalvoproteiineja ja suolapitoisuutta (katso http://fi.wikipedia.org/wiki/Acclimatization).

#4
+6
Mr.Wizard
2013-01-20 20:54:04 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Voisit tehdä pahempaa kuin tutkia Wim Hofia, hänen saavutuksiaan ja hänen harjoittamistapojaan.

TEDx Amsterdam -video

YouTube-kanava

Daredevils-esitys, jossa Wim Hof ​​

Pidä hauskaa. : o)

Se on mielenkiintoista. Olisi mielenkiintoista oppia, kuinka hän koulutti itsensä tekemään niin.
@theJollySin Jos katsot "Daredevils" -videota, näet, että hän istuu hyvin kylmää vettä (noin 45 minuuttia, jos muistan) hoitomenetelmänä, ei vain temppuna. Ilmeisesti hän tekee tätä vuosia. Hän liukastuu yöllä liukumaan hetkeksi talonsa lähellä sijaitsevassa kylmässä joessa. Kuulostaa minulle kurjalta, mutta ilmeisesti se on muun muassa säätänyt kehoa ja mieltä epätavallisella tavalla. Etsin joitain muita viitteitä hänen koulutukseensa hieman myöhemmin.
Harjoitan WH-menetelmän elementtejä. Asun erityisesti alueella, jolla on upeaa villiä uintia ja uin useita kertoja viikossa kylmässä vedessä. Ihmiskehon sopeutumiskyky on hieno asia - voin nyt helposti sietää kylmään upottamista, jonka Yhdysvaltain rannikkovartioston mukaan minun pitäisi jättää minut puolitietoiseksi. Itse nautin positiivisesti kylmälle altistumiselle - uimani on päivän kohokohta. Ja tämä on joku, joka vietti suurimman osan elämästään vihaamalla kylmää uimista - sinun on vain aloitettava varovasti ja vähitellen sopeuttava.
@Tullochgorum Kiitos henkilökohtaisesta raportista. Se on hieno vahvistus ainakin jostakin sopeutumisen näkökulmasta. Löydätkö tässä vaiheessa, että pystyt liota kuten Wim vai tarvitsetko uida pysyäksesi lämpimänä (sisällä)? Ilmeinen kyky nostaa aineenvaihduntaa kylmän vasteena, lukuun ottamatta mitä tahansa ilmeistä fyysistä rasitusta, kiehtoo minua W.H.
En ole asiantuntija, mutta käsitykseni mukaan kylmässä vedessä uiminen jäähdyttää sinut nopeammin kuin yksinkertaisesti passiivisesti liottamalla, koska se nopeuttaa lämmön menetystä johtumalla lisäämällä kylmän veden virtausta vartaloosi. Luin kertomuksen tapahtumasta Etelämantereella, jossa kaksi ihmistä putosi veneestä. Yksi yritti uida äiti-alukselle. Toinen kellui sikiön asennossa ja odotti pelastusta. Uinut kaveri pelastettiin paljon huonommassa kunnossa kuin kelluva. Hengitysharjoituksen tekeminen kylmässä vedessä auttaa vähän, mutta ole hyvin varovainen, koska on olemassa pyörtymisvaara!
@Tullochgorum Erittäin mielenkiintoinen. Sillä on järkeä, mutta vaistoni kylmässä vedessä on uida kovaa, kun tunnen itseni lämpimämmäksi. Minun täytyy kokeilla tätä! Tietysti minulle "kylmä" tarkoittaa todennäköisesti 55-60 ° F (en ole mitannut), koska en ole koskaan yrittänyt sopeutua todelliseen kylmään.
@Mr.Wizard - no, nämä ovat melko vaatimattomia lämpötiloja - Voisin uida reilusti yli puoli tuntia ilman jälkipisaroita, joten tarvitset pitkän upotuksen saadaksesi paljon sopeutumista. Meillä on täällä meri- ja jokiuintia, ja vaihteluväli ympäri vuoden on välillä 5 ° C (talvella ylöspäin) ja 17 ° C (loppukesän meri). Huomaat varmasti eron! 5 ° C on melko piristävä, vaikka olisit hyvin sopeutunut - mikä tahansa paljon yli 10 minuutissa ja sinulla on melko epämiellyttävä pudotuksen jälkeinen pudotus (ellet ole Wim Hoff).


Tämä Q & A käännettiin automaattisesti englanniksi.Alkuperäinen sisältö on saatavilla stackexchange-palvelussa, jota kiitämme cc by-sa 3.0-lisenssistä, jolla sitä jaetaan.
Loading...